Plantilla de unidad didáctica AICLE (Actividad 3.1: Planificación de la unidad didáctica AICLE)
LOS APARTADOS 1, 2 Y 3 DE ESTA PLANTILLA SE COMPLETARON EN LA ACTIVIDAD 1.3. EN ESTA ACTIVIDAD SE PIDE TERMINAR LA PLANIFICACIÓN DE LA UD AICLE COMPLETANDO LOS APARTADOS DEL 4 AL 8. SI SE PREFIERE, SE PUEDE COMENZAR UNA NUEVA PLANTILLA DESDE EL PRINCIPIO.
Teacher : Cristina Caletrio Acosta | Course / Level: 5 years |
Area / Subject : | UD Title: The Body |
Observations: All areas of the Early Childhood Education Stage will be worked on globally. |
1. Learning objectives / Evaluation criteria | From the area of self-knowledge and personal autonomy: - Locate and identify different parts of the body. From the Area of knowledge of the environment: |
2. Content of matter | - Body parts and their location. - Spatial notions: above / below and inside. |
3. Content of Language / Communication | |
Vocabulary : | |
Structures In the stage of Early Childhood Education, the most important thing, as has been said are the routines, which give the child safety, which also help him to express himself relaxedly, since they know what they have to say. Thus, some of the ones we will use with children in such essential moments as the assembly will be the following: | · Rutinas: · Contenido gramatical: · Classroom management (lenguaje de aula): |
Type of speech - Understand messages appropriate to their age (simple orders): sit down, stand up. | |
Language skills | |
4. Context (cultural element) | The context takes into account the particular characteristics of the child's environment and interests, so that they can make meaningful connections. In this case, it is a rural environment in the north of Extremadura, in a place where children meet and play daily inside and outside the school. The unit is contemplated in the spring, almost reaching the summer, when the children are detached from the warm clothes of winter, and discover their own body. |
5. Cognitive processes (analyze, synthesize, etc.) | We must prioritize the development of comprehension and oral expression. This will work: |
6a. Taks: | Draw from memory the human body with all its parts. |
6b. Activities: | Activities will be carried out where the different skills are worked, and starting from the previous knowledge of the children, but always from the playful perspective of the game: - Create stories in relation to the subject of the body. Show the choreography. |
7. Methodology | |
Organization and distribution in class / time | The organization of space and time in the Infant stage is the basis of the teaching-learning process. |
Material resources | Everything that is within our reach: |
Basic skills | Linguistic competence: communication in a foreign language in the different skills. |
8. Evaluation (criteria and instruments) | It will be carried out throughout the entire teaching-learning process, in a global and systematic way. Three moments can be distinguished: initial, continuous and summative evaluation. In this stage, the direct observation of the classroom work will be carried out above all. The instruments can be the class diary, the anecdote, the observation, as has been said ... |
La unidad didáctica se titula The body.
Va dirigida a un grupo de alumnos de 5 años, del tercer curso de Educación Infantil.
Trata sobre el aprendizaje de las partes del cuerpo dentro del área de Conocimiento de sí mismo y autonomía personal.
Los objetivos de la unidad son los siguientes:
Del Área de conocimiento de sí mismo y autonomía personal:
- Localiza e identifica distintas partes del cuerpo.
- Progresa en la coordinación de movimientos globales.
- Acepta las normas del juego.
Del Área de conocimiento del entorno:
- Establece relaciones de correspondencia entre objeto-persona.
- Utiliza adecuadamente una secuencia temporal.
- Identifica los distintos espacios del colegio.
Del Área de los Lenguajes: Comunicación y Representación.
- Utiliza el vocabulario relacionado con el entorno escolar.
- Identifica los elementos del ordenador: ratón, pantalla y teclado.
- Emplea diferentes técnicas plásticas en sus trabajos.
- Experimenta las posibilidades expresivas del cuerpo a través de la música.
Con ellos se pretende conocer las distintas partes del cuerpo, ayudando a los niños en el desarrollo de sus habilidades psicomotrices y en la estimulación de su nivel de expresión e imaginación.
Así como tarea final hemos propuesto una coreografía para el baile de final de curso, donde se fomentará el trabajo cooperativo entre todos los miembros de la clase.
Se llevará a cabo en 4 sesiones durante la primavera, ya cerca de final de curso como se ha dicho.
The following activities can be done during 4 sessions in a period of 15 days.
Session 1: First day.
Activity 1: See videos, songs and choreographies about the human body.
The materials used can be:
- Flashcards.
- Videos and songs of the Cantajuegos or others of simple choreography of you tube.
- Learn poems about the parts of the face .
https://www.youtube.com/watch?v=hNcSKJQfrfM
Session 2: Second day.
Activity 2: Plastic language. Give children a blank sheet so they draw everything they know about their body and then make a mural with all the drawings on the body drawing.
The materials used can be:
- Blank sheet.
- Finger paint, markers, waxes.
Session 3: Third day.
Activity 3: Psychomotor activities where the parts of the body are worked, and by pairs pointing them out in the partner. Body rhythms, imitations, group stagings.
- Traditional games.
http://juegosinfantilmg.blogspot.com.es/2012/01/juegos-tradicionales-de-extremadura.html
The materials used can be:
-Gym.
-Instruments.
-Interactive digital blackboard for songs and choreography.
Session 4: Fourth day.
Activity 4: Cooperative work: in groups, make an articulated human body, to know the joints.
The materials used can be:
- Body parts cut to join them.
-My wixsite:
https://criscaletrio.wixsite.com/criscaletrio1
- Perform group experiments to promote coexistence.
Se realizarán las siguientes actividades:
- Actividades de motivación para realizar la unidad: cuentos, canciones, bailes.
- Preguntar a los niños que conocen sobre el cuerpo humano, partes, esqueleto, sentidos…
- Lenguaje plástico. Darles una hoja en blanco para que dibujen todo lo que saben sobre su cuerpo.
- Actividades de psicomotricidad donde se trabajen las partes del cuerpo, y por parejas señalarlas en el compañero. Ritmos corporales, imitaciones, escenificaciones grupales…
- Juegos tradicionales.
- Trabajo cooperativo: en grupos, realizarán un cuerpo humano articulado, para conocer las articulaciones.
- Recopilación de fotos de cuando entraron con tres años en el colegio, para que perciban los cambios físicos propios y su relación con el paso del tiempo.
- Jugar a "Simón dice", y los niños harán lo que se les pide, en relación a los movimientos del cuerpo.
- Se realizará un baile final de curso donde se realizará la coreografía ensayada.
Estas actividades trabajarán las distintas destrezas, y se partirá de los conocimientos previos de los niños, siempre desde la perspectiva lúdica del juego.
Además se realizarán actividades a través de la Pizarra digital que nos facilitará la exposición y desarrollo de los trabajos dentro del aula:
- Crear cuentos en relación al tema del cuerpo.
- Mostrar la coreografía.
- Reforzar contenidos curriculares.
- Dar respuesta a la diversidad del grupo.
- Crear un ambiente cálido y relajado dentro del aula.
- Despertar el interés de los niños hacia las nuevas tecnologías.
Se utilizarán los recursos que estén a nuestro alcance:
- Impresos: fichas de trabajo, cuentos, láminas, transparencias, diapositivas.
- Audiovisuales: Cd de música, PDI, equipo informático…
- Música: instrumentos de la clase, música con las partes del cuerpo.
- Material de todos los rincones de la clase.
- Material fungible: cartulinas, lápices, pinturas, rotuladores, plastilina, punzones…
- Flashcards.
- Bits de inteligencia.
Some interesting web pages would be the following:
- - Stories to work the senses:
http://www.cuentosinfantilescortos.net/cuentos/los-5-sentidos-para-ninos/
– Interactive game to know the parts of the body
http://www.educacionfisicaenprimaria.es/udt-02-mi-cuerpo-2do-ciclo.html
- My virtual desktop Aicle on Symbaloo:
https://www.symbaloo.com/mix/cristina57
Enlace a dropbox a la actividad 3.1:
https://www.dropbox.com/s/105viwviv7z3yzt/plantilla_activ_3_1_2018%20UD.%20THE%20BODY.%20AICLE.%202-1.docx?dl=0
CRISTINA CALETRIO ACOSTA
Enviado desde Correo para Windows 10
Me parece una unidad muy completa y que al ser de infantil me es de gran ayuda para poder trabajarla en esta etapa.
ResponderEliminarMe parece una unidad muy completa y que al ser de infantil me es de gran ayuda para poder trabajarla en esta etapa.
ResponderEliminar