Popular spectacles in Rome: the colosseum and gladiators
Curso: 4º ESO
Asignatura: Cultura Clásica
El objetivo de esta unidad es que los alumnos conozcan uno de los espectáculos más populares en la antigua Roma, los juegos en el anfiteatro, el Coliseo romano, y cómo era la vida de los que en ellos participaban (gladiadores, normalmente, esclavos o prisioneros de guerra), para poder después establecer una comparativa con los espectáculos de masa actuales (partidos de fútbol) y reflexionar sobre la supervivencia de la cultura clásica en la cultura y tradición de culturas modernas.
Los contenidos de la unidad son:
-El anfiteatro: edificio y espectáculos.
-El Coliseo.
-Los gladiadores: formas de vida, equipamiento y clase de gladiadores.
En cuanto a la tarea final, los alumnos deberán inventar y escribir una historia sobre cómo sería su vida como gladiadores de la antigua Roma.
Con respecto a la temporalización, esta unidad didáctica se desarrollará a lo largo de cinco o seis sesiones.
A continuación os encontraréis la descripción de las diferentes actividades por sesión, así como los enlaces relacionados con ellas.
Session one
Introduction activities: thought routine (I see-I think-I wonder) and short questionnaire ( www. mentimeter.com)
Activity one: Listen to a short text about the Colosseum to complete the gaps.
Activity two: Read the photocopy about the amphitheatre, spectacles and buildings. Answer the questions and label the diagram.
Session two
Activity three: Watch a video "a gladiators´combat relief" and complete the sentences
(https://www.youtube.com/watch?v=wiEWMTQrxX8
Activity four: Flashcards: gladiator´s equipment and arms. Label a picture of a gladiator with the parts of the gladiator´s equipment.
Activity five: Read a text about "Gladiators´way of life" and fill the gaps.
Session three
Activity six: Match pictures of different gladiators to their descriptions orally.
Activity seven: Watch a scene from Gladiator film and answer some questions. Talk about how much they already know about amphitheatres and gladiators.
https://www.youtube.com/watch?v=cKUAki80wRY
Session four
Activity eight: In small groups, students discuss about the similarities and the differences between gladiators´ contests and football matches, and complete a compare contrast chart organizer. Then, they will explain their conclusions to the other groups.
***Extra activities: Game "Dressed a gladiator for a battle", and Web book "You wouldn´t like to be a gladiator" (to learn more about…)
https://www.salariya.com/web_books/gladiator/whos_who/pages/whos_who.html
http://www.bbc.co.uk/history/ancient/romans/launch_gms_gladiator.shtml
Session five
Activity eight: Production activity "My life as a gladiator".
Activity nine: Playing Kahoot.
https://play.kahoot.it/#/k/65f080b9-56ad-4f08-9ecf-ee1fd4075e64
La plantilla de la Unidad didáctica la podréis encontrar en el siguiente enlace:
https://drive.google.com/open?id=1jgb30pAzErIIKDVH1S6VZLm4BXb8p55Z
NOELIA SOLTERO AUNIÓN
No hay comentarios:
Publicar un comentario