miércoles, 12 de diciembre de 2018

Popular spectacles in Rome: the Colosseum and gladiators

Popular spectacles in Rome: the colosseum and gladiators

https://lh6.googleusercontent.com/HDPP2gMAzumvpOOrlpA-pL24rEH3DIauJCJfdInAOdGVuwnscMVD7u9hyICm91iHGTkAH8cjveUkUnA1pWHpXajtJtGbt31i_nTg-CTwE1XEJ_Ky6eNiDNdOyv22plby_U82S-sO

Curso: 4º ESO

Asignatura: Cultura Clásica

El objetivo de esta unidad es que los alumnos conozcan uno  de los espectáculos más populares en la antigua Roma, los juegos en el anfiteatro, el Coliseo  romano, y cómo era la vida de los que en ellos participaban (gladiadores, normalmente, esclavos o prisioneros de guerra), para poder después establecer una comparativa con los espectáculos de masa actuales (partidos de fútbol) y reflexionar sobre la supervivencia de la cultura clásica en la cultura y tradición de culturas modernas.

Los contenidos de la unidad son:

-El anfiteatro: edificio y espectáculos.

-El Coliseo.

-Los gladiadores: formas de vida, equipamiento y clase de gladiadores.

En cuanto a la tarea final, los alumnos deberán inventar y escribir una historia sobre cómo sería su vida como gladiadores de la antigua Roma.

Con respecto a la temporalización, esta unidad didáctica se desarrollará a lo largo de cinco o seis sesiones.

A continuación os encontraréis la descripción de las diferentes actividades por sesión, así como los enlaces relacionados con ellas.

Session one

Introduction activities: thought routine (I see-I think-I wonder) and short questionnaire ( www. mentimeter.com)

Activity one: Listen to a short text about the Colosseum to complete the gaps.

Activity two: Read the photocopy about the amphitheatre, spectacles and buildings. Answer the questions and label the diagram.


               




Session two

Activity three: Watch a video "a gladiators´combat relief" and complete the sentences

(https://www.youtube.com/watch?v=wiEWMTQrxX8

Activity four: Flashcards: gladiator´s equipment and arms.  Label a picture of a gladiator with the parts of the gladiator´s equipment.


                                             


Activity five: Read a text about "Gladiators´way of life" and  fill the gaps.

Session three

Activity six: Match pictures of different gladiators to their descriptions orally.

Activity seven: Watch a scene from Gladiator film and answer some questions. Talk about how much they already know about amphitheatres and gladiators.

https://www.youtube.com/watch?v=cKUAki80wRY

Session four

Activity eight: In small groups, students discuss about the similarities and the differences between gladiators´ contests and football matches, and complete a compare contrast chart organizer. Then, they will explain their conclusions to the other groups.


***Extra activities: Game "Dressed a gladiator for a battle", and Web book "You wouldn´t like to be a gladiator" (to learn more about…)

https://www.salariya.com/web_books/gladiator/whos_who/pages/whos_who.html

http://www.bbc.co.uk/history/ancient/romans/launch_gms_gladiator.shtml


Session five

Activity eight: Production activity "My life as a gladiator".

Activity nine: Playing Kahoot.

https://play.kahoot.it/#/k/65f080b9-56ad-4f08-9ecf-ee1fd4075e64

La plantilla de la Unidad didáctica la podréis encontrar en el siguiente enlace:

https://drive.google.com/open?id=1jgb30pAzErIIKDVH1S6VZLm4BXb8p55Z


NOELIA SOLTERO AUNIÓN

No hay comentarios:

Publicar un comentario